Tokhundar

Alla inlägg under juli 2014

Av Jadis - 19 juli 2014 22:45


Alltså seriöst!!! 

Jag har jobbat som en idiot senaste tiden!! Att mitt i det få 6 dagar ledigt känns som semester.

Har jobbat 2 nätter, för att vara ledig 1. Jobbat 5, varit ledig 1, jobbat 1 varit ledig 1, jobbat 2, ledig 1.... osv osv. Jag är värd lite ledighet. Det firade jag med att hämta Tomas på jobbet, och så tränade vi med hundarna på vägen hem och tog en promenad sen.

 

Att se lyckan hos hundarna när vi alla var tillsammans, det var fantastisk. Tomas tränade med Texas medan jag tog Meja. Det blev alltså en hel del störning för henne, men fy så duktig hon var!!!

När vi gick rundan med dem, så fick de bada i bäcken. Och Texas hoppade i med ett jätteplask!!! Och sen rusade han runt som en galen lite valp. Mitt lilla hjärta.

 

Han började bada härom helgen när vi vari stugan och det var skitvarmt. Vattnet var runt 23 grader. Och då hoppade han till och med i från bryggan. Han har nästan aldrig badat frivilligt i hela sitt liv. Jag började att försöka lära honom redan när han kom till mig för ca 5 år sen, och nu, snart 8 år gammal så har han äntligen hajat hur skönt det är att bada när det är varmt. Meja kanske har hjälpt honom lite med det. Hon flyger ju i från bryggan som skjuten ur en kanon.

 

Idag då. Skulle träna på Södertälje brukshundklubb, men där var det läger, så då drog vi till Botkyrkas ist. Charmig liten klubb, men utan Ipo plan. Tyvärr. 

Men träning blev det. Meja kunde ligga lös (första gången jag vågat chansa) när vi tränade plats. Det är tacka vare Zandra och Martin som gav mig sjukt bra tips när de var förbi på väg ned till Falkenberg. Hon måste helt enkelt ha en förväntan på att nåt roligt skall hända.

Därefter blev det lite linförighet. Sjukt bra känsla där med. Sen fick hon vila i bilen för att köra igenom samma lika sen igen.

 

Texas blev förälskad, först i Decembers chihuahua tik som löper. Han blir dock alltid lika glad för att träffa nån som är liten. Sen blev han kär i malle hanen Knix. :-)

 

Texas fick vara med ute i princip hela tiden. Han har blivit så duktig med andra hundar, iaf dessa som han känner. Så var det då inte förr. Trots att det var välkända hundar. Dock har han fortfarande kvar sitt rsursförsvar gentemot andra hundar. Ingen fick komma i närheten av minn ryggsäck (hans godis).

 

Efter härlig träning där, med de fina hundarna och människorna, så drog jag och hälsade på mamma och pappa i stugan. 

Tog en bensträckare till sjön med hundarna, så de fick svalka sig. Meja fick sig lite motion i form av sim. Denna gången var jag noga med att torka henne efteråt, eftersom vi tror hon fått vattensvans egter att ha badat mycket de senaste veckorna. Får se hur hon är imorgon. Ännu en gång plaskade Texas runt lite han med, dock blev det inget simmande för hans del.

Tillbaka i stugan så började mamma laga mat, så jag lade spår åt hundarna, inklusive Stella. Sen fick spåren ligga medan vi åt.

Pappa fick gå med Stella. Hon var duktig, men lite disträ, kan ju vart för att det varmlite för enkelt. S2n gick jag med Meja. Ca 60 meter, vinkel och sen ca 50 meter. Endast slutapport. Vi har tränat så mycket på markeringar sist tiden, så nu ville jag köra på lite, och speciellt med vinkel, då det gått dåligt med dem sist tiden. Så även idag. Hon tar den bra, för att sen gå tillbaka och snurra, och sen tillbaka i spåret. Provade att vänta ut henne, och till slut tog hon upp det en bit iaf. Aja, hon vart iaf trött, men kom till slut till slutet. 

Slutsatsen är att vi måste träna på vinkalrmoch riktningsbestämmande. Det verkar hon då verkligen ha problem med.

 

Texas spår gick sådär, sniglar och myror hade vart på hans godisar, så han blev lite ledsen och ville ge upp, men med peppande och Beröm, så jobbade han på bra sen emellanåt. Han älskar då verkligen att spåra han med!!

 

Vi avslutade med att ta en liten promenad med alla hundar. Meja ville bara till sjön, och stressade upp sig en del över det. Men när vi väl kom förbi det, såmgick det faktiskt bra och jon kunde stressa ned. Hon hanterade också synen av andra hundar relativt bra.

 

På måndag kommer Zandra och Martin igen och ska bo i mamma och pappas hus. Då blir vi förhoppningsvis ett helt gäng som kommer träna!! Och förhoppningsvis avslutar vi med grill och öl :-)

Jag måste ju passa på att njuta av deras sällskap!!! 

Saknar den där Zandra sjukt mycket. Vill verkligen att de flyttar neråt, så de inte bor 60 mil härifrån.

 

För att avrunda det hela. Jag mår sjukt bra nu när jag hinner stressa ned lite och ta hand om mig själv, Tomas och hundarna.

Måste samla sjukt mycket energi, så jagmkan jobba på som ett as i Augusti igen!!

 

 

Presentation


My crew my dawgs, set rules set laws...

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Min


Ovido - Quiz & Flashcards